علائم هفته اول بارداری چیست؟

علائم اولیه بارداری چیست؟ آیا علائم بارداری در روزهای اول تشکیل نطفه بروز می کند؟ معمولا شروع بارداری در هر خانمی متفاوت است. برخی از زنان ممکن است پس از گذشت ۱ تا ۲ هفته از بارداری اولین علائم را تجربه کنند، در حالیکه تجربه‌‌ی علایم اولیه بارداری برای برخی افراد ممکن است ماه‌ها طول بکشد. این موضوع به توانایی خانم‌ها و تغییراتی که در بدن اتفاق می‌افتد بستگی دارد. با استفاده از آزمایش خون یا آزمایش ادرار می‌توان بارداری را از ۱۰ روز پس از لقاح تشخیص داد. اگر برای تشخیص بارداری به کمک نیاز دارید، به متخصص زنان یا مامایی مراجعه کنید.

علائم هفته اول بارداری چیست؟

علائم اولیه بارداری کدامند؟

علائم بارداری به‌طور کلی در هفته‌ی اول بارداری ظاهر می‌شوند. با این حال، هیجان و اضطراب بارداری ممکن است باعث شود متوجه آنها نشوید. اما راه‌هایی وجود دارد که بدانید باردار هستید. در ادامه برخی از علائم اولیه‌ی بارداری را بررسی خواهیم کرد. هنگامی که در  اقدام به بارداری می‌کنید، باید با علائم اولیه‌ی بارداری آشنایی داشته باشید.

شروع علائم بارداری از چه زمانی است؟

علائم اولیه بارداری از کی شروع میشه؟ بیشتر خانم‌ها (۵۹ درصد) علائم بارداری را در هفته پنجم یا ششم بعد از لقاح تجربه کردند.

از علائم احتمالی بارداری تا علائم قطعی آن

در جدول زیر علائم احتمالی و علائم قطعی بارداری و روش تشخیص بارداری در روزهای اول را آورده‌ایم:

علائم احتمالی بارداری

علائم قطعی بارداری

تقویت حس بویایی

قطع پریودی

بیزاری/هوس غذایی

تست بارداری مثبت    

نوسانات خلقی

حساسیت سینه 

سردرد

تکرر ادرار

سرگیجه

تهوع و استفراغ

یبوست یا سوزش سردل

انقباضات براکستون هیکس     

تغییرات پوستی (آکنه، تیرگی)

افزایش وزن             

تورم مچ پاها

تهوع صبحگاهی

تنگی نفس

تغییرات سایز و شکل سینه

ترشحات واژن

گرفتگی شکم و لکه‌بینی

تمام علائم اولیه بارداری و نشانه‌های حاملگی

ریزترین و کوچکترین علائم بارداری کدامند؟

اوایل بارداری چه علائمی دارد و بعد از چند روز علائم بارداری مشخص میشه؟ قبل از‌ اینکه قاعدگی خود را از دست بدهید، بدن شما ممکن است تغییرات ظریفی را نشان‌دهد که نشان‌دهنده بارداری است. برخی‌از زنان ممکن است بلافاصله علائم را تجربه‌کنند، درحالی که برخی دیگر احتمال دارد هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد تا علائم بارداری را احساس کنند.

ریزترین علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: علائم احتمالی و علائم قطعی. گاهی علائم بارداری با عوارض آن اشتباه گرفته می‌شوند. توجه داشته باشید که علائمی که خطرناک باشند یا بهبود پیدا نکنند، به عوارض بارداری تبدیل می‌شوند. بنابراین در مواقع ضروری به دکتر زنان مراجعه کنید.

علائم احتمالی بارداری عبارتند از:

  • خستگی
  • لکه‌بینی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • هوس یا بیزاری از غذا
  • نوسانات خلقی
  • از موارد نادر، رگ‌های خونی متورم از علائم بارداری از روی چشم

علائم قطعی بارداری عبارتند از:

  • پریود نشدن
  • تست بارداری مثبت
  • تغییرات سایز و شکل سینه
  • افزایش ادرار
  • گرفتگی شکم و لکه‌بینی

۱. قطع پریودی از علائم اولیه بارداری

آیا سفت شدن زیر شکم از علائم بارداری است؟ تاخیر در پریود یا عدم قاعدگی، رایج‌ترین علامت بارداری است که باعث می‌شود بیشتر خانم‌ها نسبت به باردار بودن خود شک کنند. اگر باردار شوید، پریود نمی‌شوید. بارزترین نشانه‌ی بارداری، قطع پریودی است اما تنها نشانه‌ی بارداری نیست.

سوالی که ممکن است برای بسیاری از خانم‌ها وجود داشته باشد، این است که آیا امکان بارداری و پریود شدن در طول بارداری وجود دارد و بارداری است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، بعضی از خانم‌ها در حین بارداری می‌توانند خونریزی داشته باشند، اما به‌طور معمول این خونریزی کوتاه‌تر یا کمتر از یک دوره‌ی قاعدگی طبیعی است.

۲. کی بی بی چک بزنیم؟ تست مثبت بارداری

حتما از خود می‌پرسید که کی بی بی چک بزنیم! هنگامی که پریود شما عقب افتاد، باید با این تست احتمالی، بارداری را بررسی کنید. اگر بی بی چک مثبت باشد، باید تست بارداری بدهید. هر چند، اگر بی بی چک منفی باشد و شما پریود نشده باشید، مجددا باید به دکتر مراجعه کنید و آزمایش خون بارداری بدهید!

۳. حالت تهوع یا تهوع صبحگاهی علائم اولیه بارداری

چند روز بعد از بارداری حالت تهوع شروع میشود؟ احساس حالت تهوع در طول روز یا حالت تهوع صبحگاهی، دومین علامت شایع در بارداری است که به کرات توسط ۸۰ درصد از خانم‌ها گزارش می‌شود. در بیشتر زنان، حالت تهوع به‌طور معمول پس از گذشت ۲ تا ۸ هفته پس از بارداری تجربه می‌شود. حالت تهوع می‌تواند با استفراغ نیز همراه باشد.

حالت تهوع در چند هفتگی بارداری شروع می شود؟

چند وقت بعد از بارداری حالت تهوع شروع میشود؟ شروع تهوع بارداری می‌تواند در هر زمانی از روز اتفاق بیفتد. این موضوع معمولا در ۳ ماهه‌ی اول بارداری اتفاق می‌افتد و پس از آن به‌تدریج در بیشتر خانم‌ها کمرنگ می‌شود. اما ممکن است حالت تهوع در برخی از مادران باردار تا پایان بارداری ادامه پیدا کند. بنابراین یک علت حالت تهوع بارداری است.

آیا حالت تهوع نشانه سالم بودن جنین است؟

بله، حالت تهوع را می‌توان نشانه‌ای از سلامت جنین در دوران بارداری دانست. در حالی که همه افراد باردار حالت تهوع را تجربه نمی‌کنند، این موضوع یک علامت بسیار شایع در بارداری است. تهوع ناشی از افزایش هورمون‌های بارداری، به ویژه hCG (گنادوتروپین جفتی انسان) است. تحقیقات نشان می‌دهد که تجربه تهوع و استفراغ در دوران بارداری می‌تواند با کاهش خطر سقط جنین همراه باشد.

۴. لکه بینی یا خونریزی خفیف واژینال از اولین علائم بارداری (لکه بینی یا لکه خون نشانه بارداری است؟)

علت لکه بینی بعد از پریود می‌تواند لانه گزینی باشد. رویان معمولا بین ۶ تا ۱۲ روز پس از بارداری کاملا به دیواره‌ی رحم پیوند می‌خورد. بعضی از خانم‌ها در این زمان، لکه بینی و همچنین گرفتگی عضلانی را تجربه می‌کنند. وقوع خونریزی یا لکه بینی در زمان لانه‌گزینی طبیعی است و جای نگرانی نیست. البته برخی خانم‌ها حتی متوجه خونریزی یا گرفتگی عضلانی نمی‌شوند. بنابراین اگر قصد دارید باردار شوید، اما این علائم را تجربه نکردید، نگران نباشید.

به طور کلی یکی از علائم بارداری ترشحات بعد از لقاح است. یکی از انواع این ترشحات می‌تواند خونریزی اندک یا لکه بینی باشد.

۵. تورم و درد در سینه ها از علائم ابتدایی بارداری (تفاوت درد سینه در بارداری و پریودی چیست؟)

سومین علامت شایع در بارداری، تورم یا حساسیت پستان‌ها است. ایجاد این تغییرات در پستان‌ها می‌تواند از ۱ تا ۲ هفته پس از بارداری شروع شود. همچنین ممکن است پستان‌ها بزرگتر به نظر برسند و از نظر ظاهری تغییر کنند.

اگر تورم و درد سینه‌های شما شدید است، می‌توانید از مشاوره با دکتر مامایی کمک بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

۶. خستگی و بی حالی در بارداری

آیا بی حالی نشانه بارداری است؟ از اوایل هفته‌ی اول بعد از بارداری، بسیاری از خانم‌ها خستگی یا بی‌حالی، حتی بعد از انجام کارهای کوچک روزانه، را نیز تجربه می‌کنند. این علائم به این دلیل ایجاد می‌شوند که سطح پروژسترون افزایش می‌یابد و بدن برای مقابله با تغییراتی که در بارداری رخ می‌دهد، آماده می‌شود.

بدن همچنین برای حمایت از جنین در حال رشد، خون بیشتری را تولید می‌کند که منجر به افزایش خستگی می‌شود. با یک رژیم غذایی سالم که سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها، آهن و مایعات فراوان است، می‌توان با این خستگی مقابله کرد.

معمولا خستگی و بی‌حالی، در ۳ ماهه‌ی دوم از بین می‌رود، اما ممکن است با نزدیک شدن به تاریخ زایمان دوباره تجربه شوند. تغییرات هورمونی همچنین ممکن است در چند هفته‌ی اول بارداری الگوی خواب را مختل کنند.

۷. کمر درد و سردرد از مشکلات رایج بارداری (بدن درد نشانه حاملگی است؟)

کمر درد و ترشح نشانه بارداریه؟ عارضه کمردرد و پادرد، از علائم شایع بارداری است. کمردرد می‌تواند در شروع بارداری اتفاق بیفتد اما معمولا با پیشرفت بارداری و در حدود هفته‌ی ۲۷ تا ۳۴ بارداری، اتفاق می‌افتد.

سردرد در دوران بارداری به ویژه در ۳ ماهه اول شایع است و درد پایین کمر نشانه بارداری است. سردرد غالباً در اثر هورمون‌های حاملگی، استرس یا تنش بدن ناشی از حمل وزن اضافی در طول بارداری ایجاد می‌شوند. راه‌های مقابله با سردرد از علائم اولیه بارداری شامل موارد زیر هستند:

  • هر شب خوب بخوابید. در طول روز استراحت کنید.
  • پارچه‌ای مرطوب را روی سر یا پشت گردن خود بگذارید.
  • غذاهای سالم بخورید، آب زیادی بنوشید و هر روز کاری فعال انجام دهید.
  • سعی کنید استرس خود را کاهش دهید و تکنیک‌های آرامش، مانند تنفس عمیق، یوگا و ماساژ را امتحان کنید.

زنان بهتر است تشخیص دهند چه عواملی باعث سردرد آن‌ها می‌شود. محرک‌های اصلی سردرد دود سیگار، غذاهای خاص و فشار چشم هستند. هنگامی که محرک‌های خود را شناختند، از آن‌ها پرهیز کنند.

در صورت بروز شرایط زیر با متخصص زنان تماس بگیرید:

  • بعد از افتادن یا ضربه زدن به سر به وجود آمده باشد.
  • سردرد همراه با تب، تغییرات بینایی، اختلال در گفتار، خواب آلودگی، بی‌حسی یا عدم هوشیاری باشد.
  • با ترشح بینی، درد و فشار زیر چشم یا درد دندان همراه است. که احتمال دارد علائم عفونت سینوس‌ها باشد.
  • شدید است و از بین نمی‌رود. سردردهای شدید در دوران بارداری می‌تواند علامت پره اکلامپسی باشد.

۸. تیره شدن آرئول های پستان، اولین علایم بارداری

یکی دیگر از اتفاقاتی که در بارداری رخ می‌دهد، تیره شدن هاله‌ی رنگی در نوک پستان است که آرئولا نام دارد. ممکن است احساس خارش یا گزگز در سینه‌ها را نیز تجربه کنید.

۹. ترشح واژن و خارش، اولین علائم حاملگی

داغ بودن واژن نشانه بارداری است؟ اگرچه وجود مقداری ترشحات واژن به رنگ سفید و شیری، از عوارض بارداری است (تشخیص بارداری از زیر شکم و ترشحات بارداری قبل از پریود)، اما در برخی موارد ممکن است نشانه‌ای از ابتلا به عفونت‌های قابل درمان یا بیماری‌های مقاربتی باشد که می‌توانند تاثیرات مهمی بر بارداری داشته باشند. در حالت طبیعی، ترشحات واژن باید شفاف و سفید باشد و نباید بوی نامطبوع داشته باشد.

برای جلوگیری از ترشحات واژن از تامپون استفاده نکنید. زیرا می‌تواند باعث رشد میکروب‌ها در واژن شود. اگر ترشحات بوی بسیار بدی دارند، سبز یا زرد باشند، یا ترشحات واضح زیادی وجود دارد، به دکتر زنان مراجعه کنید. راه‌های مقابله با ترشح واژن و خارش از شکایت‌های شایع بارداری شامل موارد زیر است:

  • لباس زیر نخی و گشاد بپوشید.
  • روزانه لباس زیر خود را عوض کنید.

۱۰. نوسانات خلقی از اولین نشانه های حاملگی

برخی از مادران باردار دچار تغییرات خلقی می‌شوند که علت اصلی آن، تغییرات هورمونی است. این تغییرات هورمونی بر انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز تاثیر می‌گذارد. نوسانات خلقی به طرز مرموزی عمل می‌کنند و شما را نسبت به کوچکترین یا بی‌اهمیت‌ترین مسائل حساس کرده و حتی باعث می‌شوند گریه کنید.

بعضی از خانم‌ها ممکن است حالت‌های شادی، افسردگی یا اضطراب را تجربه کنند. تجربه‌ی نوسانات خلقی در بارداری کاملا طبیعی است. اما اگر با افسردگی طولانی مدت دست و پنجه نرم می‌کنید، توصیه می‌شود با یک متخصص روانپزشک صحبت کنید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "علائم هفته اول بارداری چیست؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "علائم هفته اول بارداری چیست؟"، کلیک کنید.