کمیسیون تجارت فدرال آمریکا در راستای شکایتی که با هدف تجزیه غول شبکه اجتماعی «متا» دنبال می کند، اعلام کرد این شرکت در جریان بررسی اولیه خرید اینستاگرام و واتس اپ، اطلاعاتی را از رگولاتورهای فدرال پنهان کرده است.
به گزارش اسخاج، شرکت «متا پلتفرم» که سابق بر این، «فیس بوک» نام داشت، اپلیکیشن اشتراک عکس «اینستاگرام» را در سال 2012 و برنامه پیام رسان «واتس اپ» را در سال 2014 خریداری کرد. هر دو قرارداد در آن زمان توسط کمیسیون تجارت فدرال آمریکا بازبینی شد و قرارداد «اینستاگرام» تحت یک بازبینی موشکافانه، بازبینی شد در حالی که معامله «واتس اپ»، یک بازبینی 30 روزه داشت.
در سال های بعد، این رگولاتور به دلیل موافقت با انجام این معاملات، با انتقادهای قابل توجهی مواجه شده است. در سال 2020، این آژانس ضد انحصارطلبی از شرکت «متا» شکایت کرد و مدعی شد این شرکت، بازار شبکه های اجتماعی شخصی را با خرید رقبای نوظهور، به انحصار خود درآورده است. شرکت «متا» با این استدلال که میلیاردها دلار در این اپلیکیشن ها سرمایه گذاری کرده است و کمیسیون تجارت فدرال نباید از تایید قبلی خود در خصوص این ادغام ها پشیمان شود، تلاش می کند مانع بررسی این پرونده شکایت شود.
با این حال، کمیسیون تجارت فدرال روز سه شنبه، در اظهارنامه ای، اعلام کرد این پرونده شامل اطلاعاتی است که شرکت «متا» در فایل های خود داشته و در زمان بررسی های اولیه، ارایه نکرده است.
این آژانس اعلام کرد به درخواست شرکت «متا»، کمیسیون تجارت فدرال، فقط بررسی محدودی از معاملات انجام داد. این کمیسیون اکنون شواهد بسیار بیشتری از جمله اسنادی که متا در سال های 2012 و 2014 قبل از خرید «اینستاگرام» و «واتس اپ» ارایه نکرد، در اختیار دارد.
یکی از سخنگویان شرکت «متا» اظهار کرد: کمیسیون تجارت فدرال، نتوانسته است برای حمایت از ادعاهای خود، شواهدی ارایه دهد.
کریس اسگرو، سخنگوی این شرکت در بیانیه ای گفت: در عوض شواهد نشان می دهد که شرکت «متا» با رقابت شدیدی روبرو است و سرمایه گذاری قابل توجه این شرکت در «اینستاگرام» و «واتس اپ» و تبدیل این اپلیکیشن ها به خدماتی که میلیون ها کاربر امروزی به صورت رایگان از آن ها لذت می برند، به نفع مصرف کنندگان بوده است. کمیسیون تجارت فدرال در چهار سال گذشته هیچ کاری برای جمع آوری مدارک محکمه پسند انجام نداده است، در حالی که شرکت «متا»، میلیاردها دلار برای ساخت محصولات با کیفیت سرمایه گذاری کرده است.
محبوبیت «اینستاگرام»، در موفقیت مستمر شرکت «متا»، کلیدی بوده است. طبق مدارک دادگاهی در این پرونده، «اینستاگرام» در شش ماه اول سال 2022، درآمد 16.5 میلیارد دلاری داشته است که تقریبا 30 درصد از درآمد کلی شرکت «متا» بود. این شرکت در گزارش درآمد سه ماهه خود، درآمد «اینستاگرام» را مشخص نمی کند.
ادعای اخیر علیه شرکت «متا»، اولین ادعا در خصوص این که این شرکت شبکه اجتماعی، اطلاعات تاثیرگذار بر روند بازبینی قراردادهای خرید ارایه نکرده است، نیست. رگولاتورهای ضد انحصارطلبی اروپایی، در سال 2017، شرکت «متا» را به دلیل ارایه اطلاعات گمراه کننده درباره قرارداد خرید «واتس اپ»، 110 میلیون یورو (122.1 میلیون دلار) جریمه کردند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، کمیسیون تجارت فدرال اعلام کرده که شرکت «متا»، پلتفرم خود را برای کاربرانی که بیشتر به برنامه هایشان وابسته هستند، تنزل داده است و تبلیغات را در ابتدا در اینستاگرام و سپس در فیس بوک به میزان قابل توجهی افزایش داده است. همچنین «اینستاگرام» را از منابع لازم برای نوآوری و بهبود ویژگی ها محروم کرده است.
پایان خبر اسخاج
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "پنهانکاری «متا» در قراردادهای خرید اینستاگرام و واتس اپ" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "پنهانکاری «متا» در قراردادهای خرید اینستاگرام و واتس اپ"، کلیک کنید.