افزایش قیمت محقق شده در مورد خودروهای مونتاژی در همین بازه زمانی به طور میانگین 34.5میلیون تومان و 2.16درصد بوده است. گرچه روند افزایش قیمت در بازار خودرو تا حدی تحت تاثیر نرخ ارز و فاکتورهای اساسی اقتصاد کلان کشور بوده است، اما می توان این ادعا را داشت که مسیری که تاکنون سیاستگذار در تصمیم سازی برای حوزه خودرو پیش گرفته، بی تاثیر است؛ حال آنکه سیاست ها می توانست در راستای بهبود بازار باشد یا دست کم روش هایی به کار گرفته می شد که تاثیر عوامل بیرونی مانند نرخ ارز یا تورم انتظاری ناشی از سیاست های بین المللی را کاهش دهد.
یکی از این موارد توسل به سیاست های پوپولیستی از جانب تصمیم گیران است. به نظر می رسد سیاستگذار به جای اتخاذ تصمیماتی که در زمین واقعیت بتواند بازار خودرو را تنظیم کند، بیشتر مشغول ارایه وعده های پوپولیستی بوده و سعی کرده است که تنها فضای رسانه ای را به نفع خود برگرداند.
از طرف دیگر اگر سیاستگذار حوزه خودرو به جای فریز قیمتی از ابتدای سال – در راستای همان سیاست های پوپولیستی – به تدریج قیمت خودرو را افزایش می داد، حالا با پرش فنر فشرده قیمتی مواجه نبودیم. در واقع در کنار تورم انتظاری که برای کل اقتصاد کشور وجود دارد، متقاضیان خرید خودرو انتظار دارند که سال جدید با رشد رسمی بهای خودرو در کارخانه آغاز شود.
از آنجا که از اردیبهشت ماه سال جاری نیز شاهد رشد قیمت نبوده ایم، انتظار می رود سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان متولی تعیین قیمت خودرو با رشد قیمت به میزان قابل توجهی موافقت کند. بنابراین می توان گفت شرایط به فنر فشرده ای می ماند که همه انتظار دارند سال آینده از جا دربرود و موجب شود که علاوه بر تورم کل اقتصاد، به طور خاص خودرو رشد قیمت زیادی داشته باشد. مجموعه شرایطی که به نظر می رسد اگر رشد قیمت تدریجی از ابتدای سال رخ می داد اکنون در روزهای پایانی سال با آن مواجه نبودیم.
از طرف دیگر اگر قیمت گذاری دستوری در سال جاری وجود نداشت و بهای خودرو در حاشیه بازار مشخص می شد، خودروسازان قطعا به سوددهی می رسیدند. کسب سود از طرف تولیدکننده موجب رشد عرضه می شود. شکاف کنونی عرضه و تقاضا که با موج جدید تقاضا در اسفند شدت هم گرفته، به خوبی نشانگر اهمیت ایجاد میزانی از عرضه است که بتواند این دست از نوسانات در تقاضا را پوشش دهد؛ اما سیاست های پوپولیستی اتخاذشده، مانع از اخذ چنین تصمیمی شد که می توانست با رشد عرضه، ضربه گیر نوسانات این روزهای بازار خودرو شود.
علاوه بر این، از شهریورماه سال گذشته موضوع واردات خودرو با هدف تنظیم بازار مطرح بوده است. طی سال جاری همه انتظار داشتند که خودروهای خارجی به شکلی روانه بازار خودرو شده و بخشی از ناترازی عرضه و تقاضا را جبران کنند. اما در نهایت طبق آخرین آمار گمرک تا انتهای بهمن ماه تنها حدود 8 هزار دستگاه خودرو به طور قطعی وارد کشور شد که در عمل نتوانست کمکی به تنظیم بازار خودرو کند. بنابراین و با مرور این عوامل می توان این ادعا را داشت که گرچه همه علل رشد قیمت در بازار خودرو در کنترل سیاستگذار نبوده، اما با پیش بینی نوسانات خارج از کنترل سیاستگذار می توانسته تصمیماتی اتخاذ کند که اثر آنها را در چنین روزهایی کاهش دهد اما نوع نگاه پوپولیستی و نبود عزم جدی برای تنظیم بازار مانع چنین روندی شده است.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "دستاورد موفق دولت رییسی؛ خودرو هر روز گرانتر از دیروز!" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "دستاورد موفق دولت رییسی؛ خودرو هر روز گرانتر از دیروز!"، کلیک کنید.