سواد رسانه ای ژست نیست – اسخاج

سواد رسانه ای ژست نیست - اسخاج

نماینده سازمان سواد رسانه ای یونسکو در آسیا و اقیانوسیه گفت: برای توسعه سواد رسانه ای باید تعریف مشخصی از آن داشته باشیم. یکی از مشکلات امروز، آموزش سلیقه ای سواد رسانه ای است. سواد رسانه ای ژست نیست بلکه لازمه عصر حاضر است.

به گزارش اسخاج به نقل از  روابط عمومی سازمان سواد رسانه ای یونسکو در آسیا و اقیانوسیه- علیرضا باستانی- نماینده سازمان سواد رسانه ای یونسکو در آسیا و اقیانوسیه و مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای ایران (انسان) در آیین اختتامیه نخستین همایش بین المللی «سواد رسانه ای و شادی و نشاط»، اظهار کرد: هر ساله از 24 تا 31 اکتبر در کشورهای مختلف دنیا به منظور گرامی داشت هفته جهانی سواد رسانه ای برنامه هایی برگزار می شود و رویدادهای رسانه ای برای آن در نظر می گیرند.

وی افزود: از آنجایی که سال 2023 نخستین سالی بود که به عنوان نماینده سازمان سواد رسانه ای یونسکو در آسیا و اقیانوسیه انتخاب شدم، در نخستین گام  تلاش کردیم ابتکاری به خرج دهیم که نتیجه آن برگزاری نخستین همایش «سواد رسانه ای و شادی و نشاط» در گستره جهانی بود.

باستانی گفت: با وجود این که از ابتدای این همایش، سکوهای تبلیغاتی نداشتیم اما تعداد آثار دریافتی فراتر از انتظار بود و فکر نمی کردیم این تعداد اثر از کشورهای مختلف دنیا دریافت کنیم.

وی با اشاره به این که «نتایج به دست آمده برای ما بسیار مهم بود»، بیان کرد: به دنبال آثار دریافتی در بخش های فیلم کوتاه، پادکست، عکس، نقاشی و دل نوشته به زبان های مختلف از سه گروه داوری استفاده کردیم و نتایج بسیار عالی گرفتیم.

مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای ایران (انسان) ادامه داد: داوران مسلط به زبان انگلیسی، داوران مسلط به زبان روسی و داورانی مسلط به سایر زبان های آثار دریافت شده در گروه های نخست و دوم داوری، همراه ما بودند و برای بررسی و داوری ماهیت آثار از تعدادی هنرمند برجسته کشور برای همکاری دعوت کردیم چرا که زبان هنر بین المللی است.

وی با بیان این که «این اولین دوره برگزاری همایش شادی و نشاط و نخستین طرح مشترک ما با سازمانی مرتبط با یونسکو بود»، خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین اهداف سازمان سواد رسانه ای یونسکو در آسیا و اقیانوسیه این است که سواد رسانه ای را در کشورهای آسیا و اقیانوسیه گسترش دهد اما رویکرد توسعه پایدار کشورها را در نظر دارد.

باستانی درباره ارتباط سواد رسانه ای و شادی و نشاط، گفت: شادی و نشاط به صورت مستقیم به توسعه پایدار هر کشور بازمی گردد. وقتی از شادی و نشاط حرف می زنیم یکی از محورهای اساسی سواد رسانه ای به صلح، عدالت، دمکراسی و برابری برمی گردد و برقراری صلح جهانی مهمترین مساله است.

وی بیان کرد: برنامه مشخصی برای صلح جهانی در نظر گرفته ایم که امیدواریم این موضوع به خوبی رسانه ای شده و پیش برود. امروز هیچ مفهوم مشخصی از واژه صلح در جهان وجود ندارد و برگزاری چنین رویدادی به تثبیت این مفهوم می انجامد. امروز دنیا به شدت به دنبال صلح جهانی است که در این زمینه به زودی پیشنهادی ارایه خواهیم داد که به عنوان رویداد مهم صلح جهانی قلمداد شود.

نماینده سازمان سواد رسانه ای یونسکو در آسیا و اقیانوسیه ادامه داد: در نامه ای هم که از واتیکان دریافت کرده بودم از ما خواسته بودند سازمان روی دو موضوع اعم از صلح بین الملل متمرکز شود و تیم بین الملل ما چندین سال است برای این منظور برنامه ریزی کرده است.

باستانی خاطرنشان کرد: در نشست های متعددی که داشتیم روی این مساله صحبت کردیم. در کمپین های مختلف از سال 99 بر اساس آنچه که یکی از محورهای اساسی کمپین جهانی مدیا پرو عنوان شده بود، بر آن بودیم که همه سیاستمداران و مردم درک مشخصی از واژگان دمکراسی، آزادی و صلح داشته باشند چرا که هیچ مفهموم مشخصی از این واژه ها وجود ندارد.

وی اظهار داشت: باید تمامی واژگانی که همه از آنها استفاده می کنند، بازتعریف شوند. دمکراسی و تعریفی که از آن به عنوان قرین به آزادی تعبیر می شود متفاوت از هم هستند. ما این موضوع ها را در جامعه جهانی مطرح خواهیم کرد. یک مدت زمان 3 تا 6 ماهه مهمترین فعالیت جهانی ما را در این مدت دریافت خواهید کرد.

باستانی تاکید کرد: دنیا به شدت نیازمند صلح است و تا می توانیم باید آن را عملی کنیم.

مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای ایران (انسان) بیان کرد: پیشنهاد مشخصی برای صلح جهانی در نظر گرفته ایم که امیدواریم این موضوع به خوبی رسانه ای شده و پیش رود. امروز هیچ مفهوم مشخصی از واژه صلح در جهان وجود ندارد که برگزاری چنین رویدادی به تثبیت این مفهوم می انجامد. امروز دنیا به شدت به دنبال صلح جهانی است که در این زمینه به زودی اقداماتی انجام خواهیم داد.

باستانی اظهار کرد: متاسفانه تعریف دقیقی از سواد رسانه ای در جوامع مختلف دنیا ارایه نشده است. سواد رسانه ای یکی دیگر از سوادهای قرن جدید است. نفس واژه سواد به معنای مهارت ها و دانش ها در کنار یکدیگر است. باید بدانیم که رسانه نیز امروز بازتعریف شده و «انسان هوشمند صاحب اندیشه» رسانه است. امروز رسانه بر انسان اطلاق می شود نه چیز دیگر.

وی با اشاره به تعریف سواد رسانه ای اظهار کرد: سواد رسانه ای مجموعه ای از دانش ها و مهارت هایی است که منجر به خودشناسی و دگرشناسی می شود. سواد رسانه ای حاوی سواد اطلاعاتی نیز است و به تنهایی تاثیرگذار نیست و باید در آن اندیشه های انتقادی وجود داشته باشد.

باستانی گفت: سواد رسانه ای به جامعه پذیری بازمی گردد. در سواد رسانه ای آحاد افراد در جوامع مختلف حق ندارند به خود فکر کنند و سواد رسانه ای به دنبال راه حل برای جوامع است. لذا سواد رسانه ای به دنبال توسعه پایدار در جوامع است که این توسعه منوط به دارا بودن جامعه و شهروند خوب است. امروز افراد باید در تمامی امور جامعه خود مشارکت پذیر و پاسخگو باشند. چنانچه چنین المان هایی در جوامع وجود داشته باشد، این جامعه دارای نشاط و شادی است.

وی بیان کرد: شهروند خوب شهروند ستیزه جو نیست و به دنبال منفعت جامعه است. چنین شهروندی شادی و نشاط دارد و می تواند در تصمیم گیری های جامعه مشارکت کند. سواد رسانه ای ژست نیست و لازمه عصر حاضر است. ما باید به این یقین برسیم که اگر سواد رسانه ای نداشته باشیم با مشکلات فراوانی مواجه خواهیم شد.

باستانی با اشاره به این که «برای توسعه سواد رسانه ای باید تعریف مشخصی از آن داشته باشیم» اظهار کرد: یکی از مشکلات امروز، آموزش سلیقه ای سواد رسانه ای است و بر این اساس یکی از اهداف ما نگارش نظام آموزشی به سواد رسانه ای است. همچنین تدوین نظام آموزشی جهانی سواد رسانه ای نیز از اهداف مهم ماست که در حال پیگیری آن هستیم. امروز سیاست نظام سلطه این است که مدعی همه چیز از جمله دموکراسی، حقوق بشر و … است اما هیچ گام موثری در این زمینه برنداشته است.

وی با بیان این که در پایان داوری های «نخستین همایش جهانی سواد رسانه ای و شادی و نشاط»، تعداد 24 اثر از کشورهای مختلف به عنوان آثار برتر انتخاب شدند، تصریح کرد: طی شش ماه آینده اولین نظام آموزشی ما در حوزه سواد رسانه ای به جامعه جهانی عرضه می شود و همچنین به دنبال این هستیم که نخستین مدرسه بین المللی جهانی سواد رسانه ای را پایه گذاری کنیم.

باستانی خاطرنشان کرد: تندیس و لوگوی ویژه این همایش با نظر مثبت همکاران MIL  و با استفاده از هوش مصنوعی طراحی شد که هم اکنون در اختیار ما قرار دارد.

وی گفت: در تقویم جهانی، هفته ای به نام هفته شادی و نشاط نداریم و در این زمینه نیز امیدواریم بتوانیم به پیشنهاد ایران جهانی سازی هفته نشاط را در تقویم یونسکو پیگیری کنیم.

باستانی تصریح کرد: با رایزنی های انجام شده، آثار برتر در همایش در سایت MIL به نمایش گذاشته می شود و به هر یک از آثار برتر در هر رشته نیز دیپلم افتخار و جوایز ویژه اعطا خواهد شد.

***
در ادامه، جعفری ملک- رییس مرکز هماهنگی های فرهنگی گفت وگوی همکاری آسیا نیز، در سخنانی اظهار کرد: در سال 2002 کشور تایلند پیشنهاد داد تا مجمعی در آسیا شکل گیرد تا کشورها با گفت وگو مسایل خود را پیگیری کنند. در حال حاضر 35 کشور عضو این مجمع بوده و اساس این مجمع نیز گفت وگو محور است و هر کشوری که در آن پیشنهادی ارایه دهد، باید اجرای آن را بر عهده گیرد.

وی اظهار کرد: در سال 1390 اجلاس وزاری فرهنگ کشورهای عضو مجمع تشکیل شد و 16 برنامه پیشنهادی ایران در این اجلاس مصوب شد که این پیشنهادات در اجلاس وزرای امور خارجه مجمع نیز به تصویب 33 کشور رسید.

ملک ادامه داد: در راستای هماهنگی برای اجرای این برنامه ها تصمیم گرفتیم که با سازمان های بین المللی که در ایران هستند همکاری کنیم که در این زمینه می توان به سازمان های MIL، سازمان میراث ناملموس بشری یونسکو و … اشاره کرد و نخستین برنامه ای که منجر به نتیجه شد، نخستین همایش جهانی سواد رسانه ای و نشاط و شادی بود که آثار خوبی به آن ارایه شد که پس از ارزیابی، نتایج پایانی مشخص شد.

وی خاطرنشان کرد: جوایز و هدایای این همایش از طریق رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف و یا سفرای کشورها به دست برگزیدگان خواهد رسید.

در پایان برگزاری این مراسم، بیانیه هیات داوران همایش از سوی داود ضامنی، مسیول هیات داوران همایش سواد رسانه ای، شادی و نشاط، قرایت شد.

بنا بر این گزارش، نخستین همایش جهانی «سواد رسانه ای و شادی و نشاط» توسط علیرضا باستانی- نماینده سازمان سواد رسانه ای یونسکو در آسیا و اقیانوسیه و مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای ایران (انسان) با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و حمایت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی برگزار شد.

پایان خبر اسخاج

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سواد رسانه ای ژست نیست – اسخاج" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سواد رسانه ای ژست نیست – اسخاج"، کلیک کنید.