به گزارش خبرگزاری اسخاج و براساس گزارش پدال، پلت فرم X200 سایپا که در سال 1389 با تیبا معرفی شد، به پایهٔ اصلی محصولات این شرکت تبدیل شد و طی سال های بعد سایپا محصولات مختلفی را بر اساس این پلت فرم به بازار فرستاد که این رویه همچنان ادامه دارد. جدیدترین خودرویی که بر اساس پلت فرم X200 ساخته شده و به بازار آمده، اطلس است. از سوی دیگر، کوییک هم سال ها است به پایهٔ همین پلت فرم در بازار حضور دارد و سایپا با استفاده از انواع و اقسام حروف انگلیسی، هفته ای یک تیپ جدید به تیپ های آن اضافه می کند! جدیدترین تیپ کوییک که به بازار آمده GX نام دارد و با قیمتی نزدیک به اطلس به فروش می رسد. به همین دلیل، در ادامه به مقایسه این دو خودرو که باطن یکسان و ظاهر متفاوتی دارند خواهیم پرداخت.
معرفی خودروها
کوییک در سال 1395 به عنوان نسخهٔ فیس لیفت و کراس تیبا 2 معرفی شد و به لطف طراحی نسبتاً مناسب و البته بازار انحصاری، به یکی از پرفروش ترین محصولات سایپا تبدیل شد. همان طور که اشاره شد، طی سال ها سایپا تیپ های مختلفی از کوییک را ارایه کرد و تعداد تیپ های مختلف این خودرو آن قدر زیاد شده که کاملاً گیج کننده است. درهرحال، ما در اینجا با جدیدترین تیپ کوییک یعنی GX کار داریم. کوییک GX درواقع همان کوییک S است که به پیشرانهٔ ارتقاءیافتهٔ M15 GSI مجهز شده است. کوییک GX خود در چهار تیپ مختلف شامل GX-L (لو آپشن)، GX-H (فول آپشن)، GXR-L (دورنگ لو آپشن) و GXR-H (دورنگ فول آپشن) ارایه می شود!
از سوی دیگر، اطلس هم فیس لیفت دیگری روی کوییک یا در اصل همان تیبا 2 است که اولین بار در شهریور 1401 در نمایشگاه تحول صنعت خودرو دیده شد و به تازگی تحویل اولین نمونه های آن به خریداران آغاز شده است. اطلس هم قرار است در چهار تیپ ارایه شود که شامل دو تیپ دستی لو آپشن و فول آپشن و دو تیپ اتوماتیک لو آپشن و فول آپشن خواهد بود اما در حال حاضر فقط اطلس G به بازار عرضه شده است که تیپ دستی فول آپشن محسوب می شود.
طراحی بیرونی
همان طور که اشاره شد، هردوی این خودروها بر اساس تیبا 2 ساخته شده اند و بنابراین ساختاری کاملاً قدیمی دارند که ریشه های آن به پراید بازمی گردد. بااین حال، سایپا سعی کرده با فیس لیفت های متعدد، این پلت فرم کهنه را بروزتر جلوه دهد. کوییک زمانی که در اواسط دههٔ 90 شمسی به بازار آمد، توانست ظاهری به مراتب بهتر از تیبا را ارایه کند و به لطف ریل های روی سقف، روکش های پلاستیکی دهانهٔ گلگیرها و کمی ارتفاع بیشتر از زمین، نمایی کراس مانند به خود گرفت. در کوییک S نیز سایپا با جلوپنجره و سپر جدیدی با خطوط مشکی رنگی که از زیر چراغ ها به قاب مه شکن ها کشیده شده، فیس لیفتی جزیی روی این خودرو انجام داد و همان طراحی را در کوییک GX هم می بینیم. در عقب اما شاهد همان طراحی اولیهٔ کوییک هستیم. درمجموع، کوییک هرچند هنوز هم طراحی قابل قبولی دارد اما به دلیل فراوانی در خیابان ها، کاملاً تکراری شده است.
در اطلس، جلو عقب کوییک به طور کامل از نو طراحی شده و نمایی به مراتب مدرن تر را به نمایش گذاشته است. در قسمت جلو شاهد دماغه ای با جلوپنجرهٔ شش ضلعی و چراغ های کشیده هستیم که از فورد کا پلاس الهام گرفته اند. در عقب هم با چراغ ها و سپر جدید، شاهد کپی برداری واضعی از روی رنو کپچر هستیم. علیرغم این الگوبرداری ها از خودروهای مختلف و همین طور دست نخوردن پروفیل جانبی که همچنان با تیبا 2 یکسان است، پکیج کلی طراحی اطلس قابل قبول و هماهنگ از آب درآمده است؛ بنابراین، در این قسمت باید اطلس را برتر از کوییک دانست. همچنین ازآنجایی که اطلس خودروی جدیدی است، کمتر در خیابان ها دیده می شود و تا مدت ها تازگی خواهد داشت.
داخل
سایپا زمانی که کوییک را معرفی کرد، از داشبورد جدیدی که برای ساینا طراحی شده بود در آن استفاده کرد. این داشبورد هرچند نمای بهتری نسبت به تیبا داشت اما تماماً از پلاستیک سیاه بی کیفیت ساخته شده و طراحی آن هم اکنون کاملاً قدیمی شده است. البته در کوییک S و GX غربیلک فرمان D شکل جدیدی ارایه شده که قبلاً در کوییک اتوماتیک دیده بودیم و بسیار بهتر از غربیلک قدیمی کوییک است. علاوه بر این، برای نسخهٔ فول آپشن کوییک GX که با نام GX-H یا High شناخته می شود هم پانل میانی داشبورد جدیدی طراحی شده که با دریچه های تهویهٔ دایره ای و نمایشگر ایستاده در بالا کمی نمای بهتری به داشبورد قدیمی و پلاستیکی کوییک بخشیده اما این تیپ هنوز به بازار عرضه نشده و تیپ لو آپشن یا GX-L نیز با همان داشبورد قدیمی ارایه می شود.
در اطلس اما سایپا اقدام به طراحی داشبورد کاملاً جدیدی کرده است که بسیار بهتر و بروزتر از کوییک به نظر می رسد. هرچند غربیلک فرمان و پانل کنترل تهویه همچنان با کوییک مشترک است اما این داشبورد جدید به لطف تریم دورنگ مشکی و کرم و دریچه های تهویهٔ دایره ای با حلقهٔ کرومی، نمای بروز و قابل قبولی برای خودرویی در این کلاس دارد. البته هنوز هم خبری از ارتقاء کیفیت نیست و همچنان همه چیز از پلاستیک ساخته شده اما همین پلاستیک ها لااقل با کمی سلیقه کار شده اند؛ بنابراین، در داخل هم برتری کاملاً با اطلس است. البته تفاوت های دو خودرو صرفاً در طراحی داشبورد و رو دری ها خلاصه می شود و غیر این، کابین اطلس و کوییک از لحاظ فضای سرنشینان کاملاً باهم یکسان است.
تجهیزات و امکانات
در تیپ لو آپشن یا GX-L کوییک امکاناتی مثل دو ایربگ، دی لایت، چراغ های خودکار، سیستم پایش باد تایرها، نشانگر تعویض دنده، چراغ مشایعت، آینه های جانبی برقی، سنسور پارک عقب و سیستم های اجباری کنترل کشش و کنترل پایداری ارایه می شود که پیشرفتی جزیی را نسبت به کوییک های قبلی نشان می دهد. در تیپ GX-H اما علاوه بر این موارد، دکمه های کنترلی روی غربیلک فرمان، صندلی های چرمی، نمایشگر لمسی 7 اینچی، دوربین دید عقب، شیشه های دودی و رینگ آلومینیومی هم ارایه می شود اما همان طور که گفته شد، این تیپ هنوز به بازار عرضه نشده است.
داخل کوییک GX-H
اطلس G به عنوان تیپ فول آپشن دستی از امکانات قابل قبولی بهره می برد. در این خودرو علاوه بر امکاناتی که برای کوییک GX-L ذکر کردیم، نمایشگر 7 اینچی، دوربین دید عقب، دکمه های کنترلی روی غربیلک فرمان، صندلی های چرمی، آینه های جانبی تاشو برقی با گرم کن، آنتن کوسه ای، تریم داخلی دورنگ، سانروف و شیشه های دودی هم ارایه می شود؛ بنابراین، اطلس G از لحاظ امکانات شرایط بهتری حتی نسبت به کوییک GX-H دارد.
پیشرانه
اطلس و کوییک GX هردو از نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ پیشرانهٔ M15 استفاده می کنند که با نام GSI شناخته می شود. این پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر که سال ها است در انواع مختلف تیبا، ساینا و کوییک دیده ایم، هرچند همچنان هشت سوپاپ است اما با تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها و هدرز، حالا خروجی کمی بالاتری برابر با 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر تولید می کند. همچنین گفته شده این موتور گشتاور بیشتری را در دورهای پایین تر ارایه می کند. بااین حال، بهبودهای موتور M15 GSI از پشت فرمان خیلی محسوس نیست و اطلس و کوییک GX همچنان همان تجربهٔ رانندگی تیبا را ارایه می کنند که با مشکلاتی مثل لرزش و سروصدای موتور همراه است. انتقال نیرو هم توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی قبلی صورت می گیرد و فعلاً خبری از نسخهٔ اتوماتیک برای هیچ کدام از این دو مدل نیست.
نتیجه گیری
قیمت کارخانه ای اطلس G و کوییک GX بسیار به هم نزدیک است به گونه ای که اطلس هم اکنون با قیمت 405 میلیون تومان به فروش می رسد درحالی که قیمت کوییک GX-L برابر با 368 میلیون و GXR-L (دورنگ) 380 میلیون تومان است. در بازار اما شرایط متفاوت است و دو خودرو اختلاف قیمت بسیار زیادی باهم دارند. در حال حاضر اطلس در بازار با قیمتی در حدود 580 میلیون تومان خریدوفروش می شود درحالی که کوییک GX-L بسته به تیپ بین 450 تا 465 میلیون تومان قیمت دارد. این یعنی اطلس در بازار حدود 130 میلیون تومان گران تر است که اختلاف قابل توجهی محسوب می شود آن هم درحالی که پلت فرم، ساختار و قوای محرکهٔ یکسانی با کوییک دارد؛ بنابراین، به عنوان نتیجه گیری باید گفت با توجه به قیمت بازار، کوییک GX-L ارزش خرید بالاتری دارد اما اگر از ظاهر تکراری آن خسته شده اید و خواهان کابین زیباتر و تجهیزات بیشتری هستید، با توجه به اینکه قیمت محصولات ایران خودرو مثل پژو 207 سر به فلک کشیده، انتخابی جز اطلس نخواهید داشت.
مقایسه مشخصات فنی
اطلس G | کوییک GX-L | |
پیشرانه | 4 سیلندر M15 GSI | |
حجم موتور | 1500 سی سی | |
سوپاپ | 8 | |
قدرت | 90 اسب بخار | |
گشتاور | 137 نیوتن متر | |
گیربکس | 5 سرعته دستی | |
محور محرک | جلو | |
مصرف سوخت | 6.8 لیتر | |
طول | 4,020 میلی متر | 4,005 میلی متر |
عرض | 1,685 میلی متر | 1,678 میلی متر |
ارتفاع | 1540 میلی متر | 1,532 میلی متر |
فاصله محوری | 2,410 میلی متر | 2,410 میلی متر |
حجم صندوق بار | 285 لیتر | 225 لیتر |
قیمت کارخانه | 405 میلیون تومان | 368 میلیون تومان |
قیمت بازار | 580 میلیون تومان | 450 میلیون تومان |
227227
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کوییک را باید 130میلیون تومان گران تر بخرید!" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کوییک را باید 130میلیون تومان گران تر بخرید!"، کلیک کنید.