نمای ماهواره ای از میدان آتش فشانی فعال در عربستان / عکس

به گزارش خبرگزاری اسخاج، در حالی که شبه جزیره عربستان به خاطر بیابان های وسیع شنی خود معروف است، مزارع گسترده ای از گدازه نیز در پهنه آن به چشم می خورد. حداقل 12 میدان آتشفشانی معروف به هاراس در نیمه غربی شبه جزیره وجود دارد. یکی از این میدان ها با 14000 کیلومترمربع وسعت، یکی از بزرگ ترین میدان های عربستان سعودی است.

حره خیبر بر اثر فوران های 5 میلیون سال گذشته در امتداد یک سیستم دریچه ای 100 کیلومتری شکل گرفته است که از شمال به جنوب امتداد دارد . بر اساس اطلاعات برنامه جهانی آتشفشان اسمیتسونیان، این میدان آتشفشانی هنوز فعال است و هشت جریان گدازه کمتر از 1500 سال قدمت دارند. آخرین فوران شناخته شده در حره خیبر در قرن هفتم گزارش شده است.

سه نمونه از جوان ترین دریچه های آتشفشانی در حره خیبر در این تصویر دیده می شوند.

گستره عظیم سیاه و سفید در خاک عربستان چیست؟/ عکس

جبل قیدر، در قسمت شمالی میدان آتشفشانی، از چندین نسل جریان های گدازه ای تیره و بازالتی ساخته شده است. قیدر، دهانه ای به قطر 400 متر دارد و نمونه ای آرمانی از شکل مخروطی آتشفشان استراتو را به نمایش می گذارد که در کتاب های درسی معرفی می شوند. این تنها آتشفشان چینه ای در غرب عربستان سعودی است.

جبل ابیض در مرکز تصویر، از گدازه ای چسبناک تر و غنی از سیلیس تشکیل شده است که به عنوان ریولیت طبقه بندی شده است. در حالی که جبل قیدر شکل مخروطی یک آتشفشان چینه ای را نشان می دهد، جبل ابیض گنبدی گدازه ای و توده ای گرد از جریان های گدازه ای ضخیم تر و جامدتر است. ارتفاع گنبد ابیض از سطح دریا به بیش از 2090 متر می رسد که بالاترین ارتفاع در میان تمام میدان های آتشفشانی اطراف است.

در غرب جبل ابیض، جبل بیضا، آتشفشان مخروطی با دهانه بسیار بزرگتر به قطر 1400 متر قرار دارد. مخروط های آن از برهم کنش ماگما با آب تشکیل می شوند. گدازه در برخورد با آب به شدت منبسط می شود و به ستون هایی از دانه های بسیار ریز خاکستر تقسیم می شود.

ابیض و بیضا کلمات مذکر و مونث برای «سفید» در عربی هستند. رنگ روشن تر این کوه ها از خاکستر گدازه های کمدیتی می آید که سرشار از سیلیس است. رنگ های سفید و بژ در برابر گدازه های بازالتی تیره تر قیدر خودنمایی می کنند.

منبع: scitechdaily

54227

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نمای ماهواره ای از میدان آتش فشانی فعال در عربستان / عکس" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نمای ماهواره ای از میدان آتش فشانی فعال در عربستان / عکس"، کلیک کنید.