مرمت گنبد مسجد جامع عباسی پایان یافت

مرمت گنبد مسجد جامع عباسی پایان یافت

اسخاج/اصفهان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از پایان عملیات مرمت گنبد مسجد جامع عباسی خبرداد.

به گزارش اسخاج و به نقل از ادراه کل روابط عمومی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، امیر کرم زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: عملیات مرمت گنبد مسجد امام پس از ایجاد اعوجاج در ترک های بخش جنوب شرقی گنبد و انجام آسیب شناسی از سال 1389 آغاز شد.

او ادامه داد: پس از اتمام عملیات مرمت گنبد و بازگشایی بخشی از داربست ها در تابستان 1401، مجددا کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی متوجه بروز اعوجاج در بخش انتهایی ترک شانزدهم گنبد شدند، لذا با دستور وزیر میراث فرهنگی و معاون میراث فرهنگی کشور، کمیته ای چهار نفره شامل کارشناسان پیشکسوت معماری، مرمت و سازه در دو سطح ملی و استانی کار نظارت بر وضعیت و پایش گنبد را آغاز کردند.

کرم زاده تصریح کرد: کمیته نظارت از تابستان 1401 در چند مرحله، کار نظارت و پایش زیرساخت ها و تزیینات بزرگترین گنبد کاشی کاری جهان را آغاز و پس از بررسی ها و برگزاری نشست های متعدد و ارایه دستور کار، عملیات مرمت گنبد دوباره از سرگرفته شد و درنهایت عملیات مرمت تزیینات و رفع اعوجاج در ترک شانزدهم در چند روز گذشته اتمام و این گنبد عظیم تاریخی از حصار داربست ها پس از 14 سال آزاد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: با توجه به ادامه فعالیت کمیته نظارت بر گنبد مسجد امام، بخش محدودی از داربست ها برای پایش شالوده گنبد همچنان باقی مانده و پس از آن عملیات مرمت کمربند گنبد به زودی آغاز می شود.

پایان خبر اسخاج

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مرمت گنبد مسجد جامع عباسی پایان یافت" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مرمت گنبد مسجد جامع عباسی پایان یافت"، کلیک کنید.