دولت چهاردهم چالش تعهد ارزی صادرات محصولات فناورانه را کاهش دهد

اقتصاد و دولت جدید/۳۸

دولت چهاردهم چالش تعهد ارزی صادرات محصولات فناورانه را کاهش دهد

نایب‌رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران در خصوص رویکرد‌های مورد نیاز از سوی دولت چهاردهم برای توسعه تجارت بین الملل و حضور در بازار جهانی با توجه به توسعه تولید محصولات فناورانه گفت: مهمترین موضوع در موضوع صادرات رفع مشکلات ناشی از قانون رفع تعهدات ارزی است.

محمدعلی محمدمیرزائیان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری اسخاج، در خصوص رویکرد‌های مورد نیاز از سوی دولت چهاردهم برای توسعه تجارت بین الملل و حضور در بازار جهانی با توجه به توسعه تولید محصولات فناورانه گفت: مهمترین موضوع در موضوع صادرات رفع مشکلات ناشی از قانون رفع تعهد ارزی است.

نایب‌رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران ادامه داد: به دولت چهاردهم توصیه می‌کنیم که در موضوع رفع تعهدات ارزی راه اشتباهی که دیگر دولت‌ها طی کردند را ادامه نداده و این اجرای این قانون را از صادرات تمامی کالا بردارد. لازم است که حیات بازار ارزی کشور احیا شده و بازار ارزی مجددا رونق بگیرد.

وی تاکید کرد: لازم است که ارز در کشور به سوی تک نرخی شدن حرکت کرده و ارز چند نرخی از اقتصاد برچیده شود. شایان ذکر است که اگر بحث تعهد ارزی صادرات و همچنین ارز چند نرخی حل علاوه بر رونق صادرات، قیمت ارز نیز در کشور به خودی خود کاهش خواهد یافت.

میرزائیان تصریح کرد: برای بازرگانی که محصولات کشاورزی مانند پسته و خرما را به قیمت ارز آزاد خریداری می‌کند هیچ توجیحی ندارد که ارز حاصل از صادرات خود را با نرخ دولتی سامانه نیما به دولت تحویل دهد. این موضوع تعهدات ارزی شاید برای صادرات حوزه نفت و پتروشیمی درست کار کند، اما برای بازرگان بخش خصوصی به معنای نابودی سرمایه است.

رفع مشکلات تعهد ارزی

نایب‌رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران تاکید کرد: با رفع مشکلات بر سر راه صادرات و رونق تجارت، ارز حاصل به بازار‌های کشور سرازیر شده و موجب بهبود شرایط اقتصادی خواهد شد. شایان ذکر است که هیچ دلیلی برای این که یک بازرگان ارز خود را به کشور بازنگرداند وجود ندارد؛ بلعکس هر بازرگانی باید پول خود را برای پرداخت بدهی کالایی که خریداری کرده است به کشور بازگرداند. از این رو موضوع تعهدات ارزی هیچ جایگاه منطقی در نظام بازرگانی ندارد.

میرزائیان تصریح کرد: قفل شدن سیستم تجاری کشور و عدم تخصیص ارز موجب مختل شدن واردات و صادرات شده است و تمام تجارت یک کشور را به دست یک بانک دار سپرده است. این نوع مدیریت از نظر من راه صحیح تجارت نبوده و امیدواریم که در دولت چهاردهم این موضوع اصلاح شود.

بازرگان نیازی به سوئیفت ندارد!

نایب‌رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران اظهار کرد: درست است که تحریم هستیم و مبادلات مالی ما با مشکلاتی روبروست، اما تجار بخش خصوصی طی این سال‌ها آموخته اند که چگونه پول حاصل از تجارت را به صورت مویرگی جابجا کرده و ارز را به کشور بازگرداند. شایان ذکر است که رفع تحریم قطعا اتفاقی خوب و در جهت کاهش هزینه‌های تجارت است، اما بازرگانان معطل این موضوع نیستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر سوئیفت متصل نیست، اما بازرگانان در حال انتقال ارز حاصل از صادرات به کشور‌های همسایه هستند؛ تجار حتی از اروپا هم می‌توانند به کشور باز گردانند و اگر دولت هم نیاز داشته باشد می‌تواند از مشاوره بخش خصوصی در این زمینه بهره‌مند شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "دولت چهاردهم چالش تعهد ارزی صادرات محصولات فناورانه را کاهش دهد" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "دولت چهاردهم چالش تعهد ارزی صادرات محصولات فناورانه را کاهش دهد"، کلیک کنید.