خداحافظی با کبد چرب و رسیدن به وزن ایده‌آل با BMI

درمان کبد چرب چگونه امکان‌پذیر است؟ کبد بزرگ‌ترین اندام داخلی بدن انسان است که وظیفه حذف سموم و پردازش مواد مغذی را بر عهده دارد. خون قبل از اینکه به اندام‌های دیگر بدن برسد، از طریق کبد فیلتر می‌شود. بیماری کبد چرب، تجمع چربی اضافی در سلول‌های کبدی است و به عنوان یک بیماری خاموش شناخته می‌شود.

البته طبیعی است که کبد حاوی مقداری چربی باشد، اما اگر این چربی بیش از ۱۰ درصد وزن کبد را تشکیل دهد، کبد چرب تشخیص داده ‌می‌شود و ممکن است عوارض جدی‌تری داشته باشد. کبد چرب ممکن است در اثر مصرف الکل یا عواملی غیر از الکل، مثل چاقی ایجاد شود.
اگر فرصت مطالعه مقاله را ندارید، می‌توانید به فایل صوتی آن گوش دهید:

بنابراین برای درمان کبد چرب، راهکارهای مختلفی استفاده می‌شود. کبد چرب اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند منجر به التهاب کبد و در مراحل بعد ایجاد سیروز کبدی شود. به دلیل اهمیت این موضوع، قصد داریم در مورد درمان فوری کبد چرب صحبت کنیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

درمان کبد چرب را از زبان دکتر کرمانی بشنوید:

درمان فوری کبد چرب چیست؟

درمان فوری کبد چرب بستگی به شدت و علت آن دارد. اما اگر شما دچار علائم شدیدی هستید، بهتر است به صورت فوری به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که کبد چرب شما در مراحل اولیه است، درمان فوری آن شامل موارد زیر می‌شود:

  1. تغییرات سریع در رژیم غذایی: کاهش مصرف غذاهای پرچرب و پرشکر، مصرف میوه‌ها، سبزیجات و مواد غذایی کم چرب، مصرف مواد غذایی حاوی آهن و .
  2. کاهش وزن سریع: اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن می‌تواند به بهبود کبد چرب کمک کند.
  3. ممنوعیت الکل: مصرف الکل باید کاملاً متوقف شود.
  4. مداومت در داروها: در برخی موارد، پزشک ممکن است داروهایی را تجویز کند که به بهبود کبد چرب کمک کنند.
  5. مانیتورینگ: پیگیری و مانیتورینگ مداوم توسط پزشک برای ارزیابی وضعیت کبد و اندازه گیری پیشرفت درمان ضروری است.
  6. درمان عوارض: در صورت وجود عوارضی مانند دیابت یا فشار خون بالا، باید آن های نیز مورد درمان قرار گیرند.

راه درمان فوری کبد چرب کدام است؟

درحال حاضر هیچ دارویی برای درمان کبد چرب تایید نشده و تحقیقات بیشتری برای توسعه و آزمایش داروهایی که برای درمان این بیماری از آنها استفاده می‌شود، مورد نیاز است.

در بسیاری از موارد، تغییر سبک زندگی می‌تواند به معکوس‌کردن مراحل بیماری کبد چرب کمک کند. برای مثال، پزشک ممکن است به شما توصیه کند:

  • از مصرف الکل اجتناب کنید
  • برای کاهش وزن ورزش کنید
  • تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید
  • از مصرف داروها و مکمل‌هایی که برای کبد شما مضر هستند، خودداری کنید

روش‌های زیر نیز برای درمان کبد چرب می‌توانند مفید باشند:

کاهش وزن اضافی

قاتل سریع کبد چرب لاغر شدن و خلاصی از دست چربی‌های اضافه و توجه به این نکته است که برای کبد چرب چی بخوریم؟ راهنمای انجمن آمریکایی برای مطالعه بیماری‌های کبدی در 2017، کاهش وزن را به عنوان بخش مهمی در بهبود پیشرفت و علائم این بیماری شناسایی کرد. این راهنما توصیه می‌کند که:

  • افراد مبتلا به چاقی و کبد چرب، بین 3 تا 5 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهند تا تجمع چربی در کبد کم شود.
  • همچنین، کاهش بین 7 تا 10 درصد از وزن بدن می‌تواند سایر غیرالکلی مانند التهاب، فیبروز و جای زخم را بهبود بخشد.

قبل از شروع هر برنامه کاهش وزن، با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید برنامه مناسب برای شما چیست.

همچنین از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید. متخصص تغذیه می‌تواند با برنامه غذایی، به رسیدن به وزن سلامت و انتخاب مواد غذایی مغذی کمک کند:

  • بهترین راه برای کاهش وزن و حفظ آن، برداشتن گام‌های کوچک به سمت هدف، در طول زمان است.
  • رژیم‌های افراطی و شدید اغلب ناپایدارند و به کبد آسیب می‌زنند.
  • باید بگوییم بر اساس آمارهای جهانی در میان تمام رژیم‌های لاغری، رژیم کتوژنیک راهی مطمئن و سالم برای کاهش وزن سریع‌تراست زیرا می‌تواند طی 30 تا 50 روز، وزن اضافی حدود 12 کیلوگرم را کم کند، بدون اینکه فرد را دچار مشکلاتی کند.

علت این امر این است که رژیم کتو، کم کربوهیدرات و با پروتئین بالا است؛ البته پروتئین و چربی سالم. به همین دلیل به یک رژیم محبوب و پرطرفدار جهانی تبدیل شده است که سبک زندگی افراد را به مرور از غذاهای ناسالم و تنقلات شیرین به سمت گوشت و سبزیجات و چربی‌های سالمی چون روغن زیتون و روغن آووکادو سوق می‌دهد.

  • اگر بر اساس توصیه پزشک‌تان رژیم کتوژنیک برای کبد شما مناسب نیست، از یک رژیم پایه و ساده‌ برای کاهش وزن پیروی کنید.

افزایش تحرک

طبق تحقیق‌های انجام شده در سال 2017، کبد چرب اغلب با سبک زندگی بی‌تحرک مرتبط است. علاوه بر این، تحرک نداشتن به سایر عوامل ایجاد کبد چرب غیرالکلی، از جمله بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و چاقی کمک می‌کند.

زمانی که مبتلا به کبد چرب غیرالکلی می‌شوید، فعالیت بسیار مهم است. رژیم غذایی برای درمان فوری کبد چرب در کنار دارو و تغذیه سالم، بدین صورت عمل کنید:

  • سعی کنید حداقل 150 دقیقه ورزش با شدت متوسط ​​در هفته انجام دهید. با این حال، لزوماً مجبور نیستید ورزشی انجام دهید یا حتی برای ورزش به باشگاه بروید.
  • 5 روز در هفته می‌توانید 30 دقیقه پیاده‌روی سریع داشته باشید. اگر زمان کافی ندارید، حتی می‌توانید آن را به دو پیاده‌روی سریع 15 دقیقه‌ای، 5 روز در هفته تقسیم کنید.
  • برای شروع ورزش، سعی کنید فعالیت بدنی متوسط ​​را در برنامه روزانه خود بگنجانید، تا خواربار فروشی پیاده روی کنید، با بچه‌ها بازی کنید یا هر زمان که می‌توانید به جای آسانسور از پله‌ها بالا بروید.
  • اگر علاقه‌مند به شروع یک برنامه ورزشی جدید هستید، با پزشک مشورت کنید تا بهترین ورزش را معرفی کند.

ما در مقاله‌ی دیگری از مجله سلامتی دکتر کرمانی با نام ، به طور مفصل به این موضوع پرداخته‌ایم و در اینجا تنها به برخی از نکات آن اشاره می‌کنیم.

از محرک‌های شناخته شده کبد خودداری کنید

برخی از مواد می‌توانند استرس بیش از حد بر کبد شما وارد کنند. برخی از این مواد عبارت‌اند از:

  • الکل
  • داروهای بدون نسخه (OTC)
  • و برخی ویتامین‌ها و مکمل‌ها

بر اساس تحقیق‌های انجام شده در سال 2019، حتی مصرف متوسط ​​الکل می‌تواند منجر به پیشرفت بیماری در افراد مبتلا به کبد چرب غیرالکلی شود.

اگر در حال حاضر با کبد چرب غیرالکلی زندگی می‌کنید، قبل از مصرف هر گونه دارو، ویتامین یا مکمل OTC با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید، زیرا بسیاری از آن‌ها می‌توانند بر کبد شما تأثیر بگذارند.

درمان کبد چرب با طب سوزنی

یک مطالعه بالینی نشان داده که طب سوزنی می‌تواند به‌طور موثر کبد چرب را درمان کند و اثر درمانی بهتری بر وضعیت چربی کبد، متابولیسم گلیکولیپید و مقاومت به انسولین نشان دهد. چندین آزمایش انجام‌شده در مدل‌های کبد چرب غیرالکلی نشان داده‌اند طب سوزنی می‌تواند با مهار التهاب، کاهش استرس اکسیداتیو و ارتقای متابولیسم لیپید در سلول‌های کبد، فرآیند کبد چرب غیرالکلی را سرکوب کند.

طب سوزنی می‌تواند جذب لیپید را با کاهش آپولیپوپروتئین‌ها در روده کوچک سرکوب کند. اگرچه کاربرد طب سوزنی برای درمان کبد چرب درحال افزایش است، اما هیچ بررسی و متاآنالیز سیستماتیک از طب سوزنی برای درمان آن وجود ندارد. با این‌حال گزارشات مختلفی بر اثربخشی این روش باستانی در درمان کبد چرب تاکید کرده‌اند.

دارو برای درمان کبد چرب

بیشتر افراد مبتلا به کبد چرب غیرالکلی هیچ مشکل جدی ندارند، اما اگر این بیماری در شما تشخیص داده شد، توصیه می‌کنیم اقداماتی را برای جلوگیری از بدتر شدن آن انجام دهید. در حال حاضر هیچ داروی خاصی برای درمان کبد چرب غیرالکلی وجود ندارد، اما انتخاب سبک زندگی سالم می‌تواند به درمان آن کمک کند.

از نظر تئوری، ویتامین E و سایر ویتامین‌هایی که حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، می‌توانند با کاهش یا خنثی کردن آسیب ناشی از التهاب به محافظت از کبد کمک کنند. اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

برخی شواهد نشان می‌دهند که مکمل‌های ویتامین E ممکن است برای افرادی که آسیب کبدی ناشی از بیماری کبد چرب غیرالکلی دارند، مفید باشد؛ اما ویتامین E با افزایش خطر مرگ و در مردان با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است.

یکی از درمان‌های این بیماری، پیوگلیتازون است. دارویی که معمولا برای دیابت نوع 2 تجویز می‌شود. پیوگلیتازون ممکن است به بهبود سلامت کبد در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و بدون آن کمک کند. برای درک ایمنی و اثربخشی طولانی مدت این درمان باید تحقیق‌های بیشتری انجام شود.

توصیه‌های غذایی

رژیم غذایی غنی از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی، می‌تواند به طور قابل توجهی برای مبتلایان به بیماری کبد چرب مفید باشد. اجتناب از چربی‌های اشباع و ترانس نیز بسیار مهم است.

تغییر سبک زندگی

مدیریت کبد چرب اغلب با ایجاد تغییرات اساسی در شیوه زندگی آغاز می‌شود، از جمله:

  • کاهش وزن
  • ورزش و فعالیت بدنی منظم
  • متعادل
  • اجتناب از مصرف الکل
  • مدیریت دیابت و سطح کلسترول خون

آنچه از مقاله درمان کبد چرب آموختیم:

همان‌طور که در این مقاله ذکر کردیم برای درمان کبد چرب بهترین راه تغییر سبک زندگی و اصلاح الگوهای غذایی اشتباه است. اگر سلامت‌تان برای شما اهمیت دارد، باید تحرک و فعالیت را بخشی از زندگی خود قرار دهید و به دنبال روش‌هایی برای سالم زیستن باشید. همچنین برای درمان فوری کبد چرب به پزشک متخصص مراجعه کرده تا در کنار ورزش و تغذیه سالم، دارودرمانی را نیز هرچه سریع‌تر شروع کنید. نظرات خود را در انتهای این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید یا سوالات‌تان را برای ما مطرح کنید.

محاسبه اضافه وزن

BMI خود را با استفاده از این روش ساده محاسبه کنید!

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خداحافظی با کبد چرب و رسیدن به وزن ایده‌آل با BMI" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خداحافظی با کبد چرب و رسیدن به وزن ایده‌آل با BMI"، کلیک کنید.