اقتصاد در سالی که گذشت
در تحلیل یک کارشناس صنعت خودروسازی و استاد دانشگاه آمده است؛ با مطرح شدن موافقت شورای حمایت از مصرف کنندگان با افزایش قیمت کارخانه ای خودرو، این سوال مطرح می شود که این افزایش قیمت موجب آرامش بازار خودرو می شود؟
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم وفناوری اسخاج، پس ازانتشار اخباری مبنی بر حمایت سازمان حمایت از مصرف کنندگان از افزایش قیمت کارخانه ای خودروهای تولید داخل، بار دیگر بازار خودرو دچار التهاب شد. این موضوع در شرایطی رخ داد که بازار خودرو به دلیل نزدیک شدن به تعطیلات سال نو شمسی به خودی خود دچار نوساناتی بود.
از همین شرایط به گونه ای پیش رفت که اکثر خودروهای تولید داخل در بازار افزایش قیمت داشتند؛ به عنوان مثال پژو پارس 20 میلیون تومان و یا تیبا بدون صندوق 8 میلیون تومان گران شد. در این شرایط فعالان بازار خودرو علاوه بر گرانی با مشکلات خیلی پیچیده تری دست و پنجه نرم می کنند؛ سردرگمی در بازار باعث رکود و عدم پویایی بازار نیز شده است. از همین رو برای بررسی شرایط فعلی بازار خودرو، موضوع را از یک کارشناس صنعت خودرو سازی جویا شدیم.
امیر حسین کاکایی، استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودروسازی در خصوص تاثیر افزایش کارخانه ای قیمت خودرو به خبرنگار افتصادی اسخاج گفت: افزایش قیمت کارخانه ای باید مدت ها پیش اعمال می شد و این سکوت طولانی سازمان حمایت عجیب است. شایان ذکر است که قیمت اگثر خودروهای دو خودرو ساز بزرگ کشور بر مبنای دفاتر هزینه ای شهریور سال گذشته است و این به معنای جاماندگی حدود 45 درصدی از تورم است.
وی ادامه داد: بر فرض پذیرفته شدن افزایش قیمت خودرو در کارخانه، با این اوصاف زیان انباشته ای که در این مدت اتفاق افتاده است، همچنان بر قوت خود باقیست. این اقدام سازمان حمایت دیر هنگام و بدموقع است؛ اما واقعیت این است که این کار باید انجام شود. همچنین منطق حکم می کند که پس از یکسال افزایش قیمت به اندازه تورم زیاد باشد.
اعمال افزایش قیمت تا پیش از نوروز بعید بود
وی تصریح کرد: سال گذشته نیز شورای رقابت بین 30 تا 70 درصد قیمت کارخانه ای خودروها را افزایش داد اما توسط دولت مخالفت شد. در سال گذشته نیز این موضوع با توجه به نزدیکی به ایام نوروز بسیار مشکل بود و تا زمان اعلام نتیجه نهایی در مورد میزان افزایش نمی توان اظهار نظر کرد. این تاخیر در اعلام افزایش قیمت ممکن است به دلیل تاخیر در حسابرسی اسناد رسمی باشد اما اعمال افزایش قیمت تا پیش از نوروز بعید بود.
کاکایی تصریح کرد : این روش بسیار اشتباه است؛ چرا که تاخیر در بروزرسانی قیمت ها موجب زیانی می شود که غیرقابل جبران است. هم اکنون صنعت خودروسازی مانند بیماری سرطانی است که جز جراحی راهی برای نجات آن نیست. این افزایش نامنظم و عدم شفافیت و تنش موجب سردرگمی مصرف کنندگان و بی برنامگی تولید می شود. این بلاتکلیفی علاوه بر ایجاد تشنج در بازار، امکان برنامه ریزی تولید را از خودروساز سلب می کند.
وی گفت: راه نجات صنعت خودرو در ایجاد شفافیت و همچنین آزادسازی قیمت ها است؛ چرا که بازار همواره راه حل منطقی به تعادل رساندن خود را پیدا می کند.
یک گزارش معنا دار از صنعت خودرو به بورس
به گزارش اسخاج؛ در گزارش رسمی شرکت ایران خودرو ، میزان تولید محصولات سواری این شرکت در 10 ماه نخست 1402، 444 هزار و 471 دستگاه اعلام شده است. این در حالی است که ایران خودرو در 10 ماه نخست سال1401، 474 هزار و 381 دستگاه سواری تولید کرده بود که به منزله کاهش 6 درصدی (حدود 30 هزار دستگاه) در سال جاری است.
بیشترین میزان کاهش تولیدات ایران خودرو مربوط به گروه پژو با 57 هزار دستگاه کاهش (افت 20 درصدی) و گروه سمند با بیش از 10 هزار دستگاه کاهش تولید (افت 18 درصدی) است.
در شرایطی ایران خودرو از کاهش 6 درصدی تولید خودروی سواری خبر می دهد که محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی گفته بود: از ابتدای سال 1402 تا پایان روز دوم بهمن ماه سال جاری برای صنعت خودرو 6 میلیارد دلار تامین ارز انجام شده است که در تاریخ کشور بی سابقه بوده است.
حال باید دید با وجود تامین مناسب ارزی دلیل این کسری تولید و زیان دهی خودروسازان تامین می شود؟
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه ای و ناترازی در بازار 1402 خودرو" هستید؟ با کلیک بر روی ورزشی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه ای و ناترازی در بازار 1402 خودرو"، کلیک کنید.